En helg på slottet.

I helgen firade vi pappa som fyllde år. Grejen var bara den att vi inte visste vart vi skulle utan det hade pappa planerat. Vi körde mot Uppsala och in på en väg in i skogen typ, förbi Knutby. Sen började vi närma oss några hus och sådär och då svänger vi in vid ett ställe och pappa säger att här är det nog och då var vi framme vid Rånäs slott. Eftersom jag älskar gamla byggnader och såntdär så blev jag lite lätt lyrisk över vårt boende (Christoffer och jag hade vårt rym i ena "tornet", det till vänster i bild). Vi sov alltså i slottet som såg ut såhär.



Slottet låg vi en sjö.



När vi kollat läget runt slottet och rummen så var det dags för afternoon tea, det fanns en massa gott, cheesecaken och brieosten var godast. Jag skulle nog kunna leva på enbart brieost tror jag. Lätt den godaste osten i alla fall.







När vi fikat klart skulle vi bada i utomhusjacuzzin och basta nere vid sjön. Här väntar C med våra badrockar (som fanns på rummet, oh my denna lyx:). Såhär såg korridorerna ut i slottet också, där dom andra bodde, C och jag bodde ju i tornet så vi hade en massa trappor.



Nere vid badet var det hur mysigt som helst, bada jacuzzi utomhus vid en sjö och ett slott känns ju heeelt ok.







När vi bubblat klart gjorde vi oss redo för julmaten, buffé var det med en massa mat, men bästa, enligt mig, var briéosten och efterrättsbordet. Där fanns bland annat creme brulé i små formar och det var ju hur gott som helst. Har aldrig ätit det innan, så jag åt nog minst två och en halv. Hur gott som helst i alla fall. Såhär såg rummet ut också, fint och med små shampoflaskor och grejor. Min nya lugg syns här också. Är mkt nöjd med den nu när jag vant mig lite.



Jo glögg var det ju också innan maten. Den serverades här.







Sen spelade vi biljard. Iida posar och funderar på att använda krattan, tror jag.





Iida och jag är multifunktionella och spelar biljard och othello samtidigt.



Jag har 249 bilder ifrån vårt dygn på slottet, en massa bilder på tak och fina detaljer. Men dom får jag ta i ett senare inlägg. Men hur som helst var det en helt underbart mysig helg som blev precis så som man kan tänka sig att en helg på ett slott ska vara. 

Kommentarer
Postat av: Ida

Åh Linda det ser ju helt fantastiskt ut, jag är mycket avundsjuk. Gud vad gott det där buffébordet såg ut. Ser ut som ni hade en fantastiskt fin och härlig helg men bubbelbad och god mat.



Ha det fint med julfirandet i Finland nu. Tomten bor ju i Finland så då kanske du träffar honom där.

Kram och God jul!!

2008-12-16 @ 18:37:20
Postat av: Fia

Så det var detta pappa Forss planerat i smyg! :) Såg ju helt underbart ut! Snodde du med någon brièost hem? Och ja, luggen är riktigt snygg! Muchos snygg. Puss!

2008-12-17 @ 12:33:08
Postat av: Iida

den där var ne finfinf helg!! :)



Japp, det är din julgran! vi hittade inte den, de är spårlöst försvunnen. Men än inte undersökningen nerlagd! Japp, idag ska det bytas klappar, men inte förns ikväll, innan dess ska det ätas mat :) Woho. Ute någonstan, inte säkert vart än ;P Pusspuss!

2008-12-18 @ 12:24:43
URL: http://iidalainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0